Doorgaan naar inhoud

Ons magazijn en kantoor werden opgeheven en we moesten verhuizen.

Op 30 juni zaten we samen te lunchen, zoals we elke lunchpauze doen, toen onze magazijnchef Anwar even naar buiten werd geroepen. Dat is niets bijzonders: zelfs tijdens de lunchpauze zijn er soms leveringen die op de een of andere manier voor problemen zorgen. Maar na 5 minuten was hij weer terug, zichtbaar bleek in het gezicht. Met een lichtelijk paniekerige stem zei hij alleen maar "Philipp, kom alsjeblieft meteen". Mijn eerste gedachte was: "Verdomme, is er op de een of andere manier een ongeluk gebeurd op het werk?" Maar dat was niet het geval: In onze opslagruimtes stond onze huisbaas, die ons de huuropzegging voor al onze huurpanden wilde geven. Net op tijd voor de laatste dag van de opzegtermijn, want in onze huurovereenkomst staat dat die op 1 juli altijd met 18 maanden wordt verlengd. Nu wisten we dus dat we nog 6 maanden hadden om een nieuw magazijn te vinden en alles te verhuizen. Als we niets konden vinden, zouden we gewoon failliet gaan.

Eerlijk gezegd begonnen we in paniek te raken. Magazijnen zijn erg moeilijk te vinden in Kiel en een heel magazijn verhuizen is geen kleinigheid: een eerste schatting gaf aan dat we rekening moesten houden met kosten van €100.000, minstens een maand montage en demontage en vele honderden extra werkuren. Dit alles in een economische situatie die nog niet ernstig bedreigend is gezien de inflatie en de energiecrisis, maar zeker wel gespannen. Na de obligate grappen over de vraag of we niet gewoon alles in de fik moesten steken, vermande we ons en zochten we naar oplossingen: De eerste stap was om alle commerciële vastgoedmakelaars in Kiel te bellen. Natuurlijk voerden we ook alle zoekmachines voor onroerend goed en bekeken we alles wat maar half in de vraag kwam.

Na ongeveer 3 weken intensief zoeken zag het er echt slecht uit: Er was eigenlijk maar één pand dat op zijn minst op de een of andere manier zou kunnen werken. Het was echter een voormalig slachthuis dat grotendeels zonder ramen was gebouwd en een vreemd depressieve sfeer had. Niemand wilde daar echt naartoe, maar de tijd drong: om ervoor te zorgen dat alles tegen Kerstmis (dus uiterlijk eind oktober) weer op rolletjes zou lopen, moesten we uiterlijk in september beginnen met de verhuizing!

We waren dan ook allemaal behoorlijk neerslachtig toen we een onverwacht telefoontje kregen: een andere ondernemer in Kiel had gehoord dat we ook wanhopig op zoek waren naar een magazijn. Hij was ook op zoek, maar het was gewoon ontzettend moeilijk en we konden ideeën uitwisselen. Dat was natuurlijk leuk, maar uiteindelijk hielp het maar beperkt. Toch hebben we een tijdje met elkaar geklaagd en op een gegeven moment zei hij dat hij in februari (5 maanden geleden!) een magazijn had gezien dat bij ons zou passen en op slechts 2 kilometer van ons huidige magazijn lag. In de tussentijd was het echter waarschijnlijk bezet. Ik vroeg toch maar om informatie en belde gewoon de eigenaar van het pakhuis op en viel toen bijna van mijn stoel van opwinding: "Ja, het pakhuis is nog beschikbaar". Tijdens de bezichtiging konden we ons geluk nauwelijks geloven: De hal paste bijna perfect, de nieuwe verhuurder leek heel aardig en de huur was nog betaalbaar. Ik raakte een beetje in paniek en probeerde zo snel mogelijk een handtekening onder het huurcontract te krijgen, want ik wist dat als het niet zou lukken, het een deprimerend slachthuis zou worden. Maar het lukte allemaal, eindelijk was er licht aan het einde van de tunnel!

Zo zag ons nieuwe magazijn eruit toen het leeg was (3D-afbeelding, beweeg je muis of mobiele telefoon in het beeld)

Zonder een nieuw magazijn was het niets geweest, maar de verhuizing zelf ontbrak natuurlijk nog. We hebben het over meer dan 500 europallets, honderden orderverzamelrekken, diverse zware stellingen, een T-shirtdrukkerij en natuurlijk enkele 100 vierkante meter kantoren, dus het was allesbehalve een kleine klus. De offertes van verhuisbedrijven begonnen bij €100.000 alleen al voor het transport en we realiseerden ons dat we ons dat op dit moment gewoon niet konden veroorloven, omdat ons totale budget slechts €100.000 was en we nog veel andere dingen moesten betalen, zoals nieuwe rekken voor zwaar gebruik. Dus dachten we na over wat we konden doen: De oplossing was dat een van ons (Knud) speciaal voor de verhuizing in augustus een expresvrachtwagenrijbewijs zou halen en dat we alles in ongeveer 60 ritten (!) van de ene hal naar de andere zouden rijden met een vrachtwagen van 7,5 ton.

Gedurende deze tijd kon Knud natuurlijk zijn normale werk niet doen, dat we daarom moesten verdelen over de rest van het team. Maar ook de rest van het team had het druk met de verhuizing. We moesten bijvoorbeeld zware rekken in de nieuwe hal zetten om ruimte te maken voor onze 500 pallets. Gelukkig konden we de rekken relatief goedkoop tweedehands krijgen, maar de montage van de rekken vergde nogal wat expertise. Dus probeerden we een gespecialiseerd bedrijf te vinden om de montage voor ons te doen. We hadden maximaal 4 weken om dit te doen, want het was half augustus en de eerste pallets moesten half september in de nieuwe rekken staan. De bedrijven die we belden lachten echter alleen maar uitbundig om het tijdschema; we zouden geluk hebben als het dit jaar zou lukken. Opnieuw waren we wanhopig. De redder in nood was uiteindelijk onze nieuwe huisbaas: Hij was op de hoogte van de situatie en bood aan om gewoon zelf te helpen met het opzetten. Hij wist in principe wat we moesten doen. Dus op de een of andere manier is het ons gelukt om halverwege september alle planken klaar te hebben (en maak je geen zorgen, alles is aan het eind goed geïnspecteerd door een gespecialiseerd bedrijf, dus ondanks het tijdgebrek hebben we de veiligheid niet verwaarloosd). Nogmaals bedankt daarvoor, lieve huisbaas!

Enkele van de hoge planken die gemonteerd moesten worden.

 

Het magazijn met de hoge rekken op hun plaats

Toen de rekken eindelijk op hun plaats stonden, konden we beginnen met de rest van het werk: van half september tot begin oktober laadden we meer dan 60 vrachtwagens in, die Knud vervolgens het nieuwe magazijn in reed. De meeste goederen moesten eerst op pallets worden gestapeld, omdat we de meeste goederen op kleine schappen opslaan, omdat het moeilijk is om bestellingen van pallets te verzamelen. We schatten alleen al voor dit werk in totaal zo'n 1000 werkuren. Op een gegeven moment waren we niet meer in staat om jullie bestellingen normaal uit te voeren, omdat de goederen allemaal ergens op pallets waren verpakt: eind september hebben we de levertijd in de winkel met 3 dagen verlengd, zodat we in de laatste week van september van woensdag tot en met vrijdag geen bestellingen hebben uitgeleverd.

Toen alles eenmaal in de nieuwe hal stond, was echter nog niet alles klaar: de goederen moesten nog terug in de schappen worden gezet. Om de online shop niet langer uit te hoeven schakelen (want aan het eind van de dag leven we van de verkopen die daar worden gedaan), hebben we van zaterdag tot maandag met z'n allen de schappen weer op hun plek gezet. Op maandagavond rond 18.00 uur waren we eindelijk klaar en konden de eerste bestellingen dinsdag weer worden verzonden.

Sinds 4 oktober is onze verhuizing grotendeels voltooid: Het enige wat nog gedaan moet worden in het oude pakhuis is opruimen en leegruimen, maar voorlopig geven we onszelf een pauze van 2-3 weken, die we eind oktober zullen aanpakken. Er staan nog overal onuitgepakte dozen, er ontbreekt een tapijt in ons kantoor en nog erger: we hebben nog geen keuken, die komt pas over 2-3 maanden omdat we eerst een wateraansluiting moeten installeren. We zijn ook van plan om een nieuw laadplatform te bouwen, omdat het momenteel erg moeilijk is om leveringen te doen met grote vrachtwagens van 40 ton. Maar het grove werk is gedaan. We zijn allemaal behoorlijk uitgeput, maar ook blij dat we zo'n dreiging zo goed hebben afgewend.

Overigens moeten we helaas toegeven dat er wat vertraging is opgetreden in onze Lootbox de afgelopen maanden waarschijnlijk niet waren opgetreden als we niet tegelijkertijd voor de verhuizing hadden moeten zorgen. Daardoor hebben we problemen soms gewoon te laat opgemerkt of hebben we te vaak niet meerdere alternatieven gecreëerd maar gehoopt dat het wel goed zou komen. Dus het zal in de toekomst beter gaan, dat beloof ik!

Het adres van ons nieuwe magazijn is trouwens Barkauer Str. 121 in 24145 Kiel. Dus als je ons een wenskaart voor de verhuizing wilt sturen ;-)

Vorig artikel Een Javascript-spel maken met ChatGPT
Volgend artikel Je hebt Deadpool van zijn troon gestoten!